Projecten

Zonnepanelen

Huurders van ZVH kunnen in sommige wijken kiezen voor zonnepanelen. Zo wordt het mogelijk om zelf groene stroom op te wekken en de woning energiezuiniger te maken. Dit is goed voor het milieu én voor de portemonnee.

Vanaf 2022 zijn er al 600 woningen voorzien van zonnepanelen.  

Sungevity levert en installeert de zonnepanelen

We bieden stapsgewijs zonnepanelen aan via de firma Sungevity. Het is belangrijk om eerst te onderzoeken of uw dak en meterkast geschikt zijn om zonnepanelen op aan te sluiten. Het kan zijn dat het niet lukt om een aansluiting in de woning te realiseren. De ligging van uw woning, of de aanwezigheid van bijvoorbeeld bomen kunnen een reden zijn dat zonnepanelen u geen voordeel opleveren.

Zodra het duidelijk is wat de mogelijkheden zijn wordt er een persoonlijk bod gedaan aan. Sungevity neemt contact met u op om afspraken te maken.

 

Geen verplichting maar wel aan te raden

U bent niet verplicht om zonnepanelen te laten plaatsen. Het is in deze tijd van hoge energiekosten wel aan te raden. U kunt jaarlijks veel kosten besparen. Hoeveel de besparing ongeveer is, laat Sungevity u weten. Het blijft wel een schatting. Elk huishouden is anders en gaat anders om met zijn of haar verbruik in de woning.

Welke woningen?

We kunnen niet al onze huurders tegelijk voorzien van een aanbod. Stapsgewijs kunnen wij onze huurders een aanbod doen. Eerst wordt gekeken naar de geschiktheid van uw woning en dak. Momenteel hebben de volgende complexen een aanbod gekregen:

  • J.C. van Wessemstraat
  • D. Doniastraat
  • P.L. Takstraat
  • Ds. Baxstraat
  • K. Katerstraat
  • J. Windhouwerstraat
  • Kapzaag
  • Handzaag
  • Plantsoenenbuurt
  • Nienke van Hichtumstraat
  • Betje Wolffstraat
  • Top Naeffstraat
  • Annie Salomonstraat
  • J. Kruijverstraat
  • A. van Scheltemaplantsoen

Veelgestelde vragen Zonnepanelen

  • Wanneer krijg ik een aanbod voor zonnepanelen

    Wij bieden stapsgewijs via Sungevity zonnepanelen aan. Het is niet mogelijk om al onze huurders meteen te voorzien van een aanbod. Zodra uw wijk aan de beurt is ontvangt u hierover schriftelijk meer informatie.

  • Ik wil graag zelf zonnepanelen plaatsen, maar ik krijg geen toestemming van ZVH, waarom krijg ik geen toestemming?

    ZVH heeft ervoor gekozen om zonnepanelen complexmatig (aan een hele wijk) aan te bieden via onze leverancier Sungevity. Wij bieden dit stapsgewijs aan. We willen voorkomen dat bewoners met allerlei verschillende partijen in zee gaan. Wij hebben met Sungevity een overeenkomst dat zij de zonnepanelen plaatsen. 

  • Mijn dak blijkt niet geschikt te zijn voor zonnepanelen, wat is het alternatief?

    Uw dak is niet geschikt wanneer er sprake is van dakramen, schoorsteentjes, dakkappellen. Of omdat er schaduw wordt veroorzaakt door schoorstenen en bomen. Daken die te steil zijn (hellingshoek) kunnen ook ongeschikt zijn. Soms is de ligging van uw woning ook een reden dat uw dak niet geschikt is. Zonnepanelen op een dak richting het noorden wekken vaak niet genoeg op en is de besparing op de energierekening lager dan de servicekosten die u zou gaan betalen. Samen met Sungevity onderzoeken we of er alternatieven mogelijk zijn. Dit wordt per situatie besproken.

  • Mijn meterkast blijkt ongeschikt na inspectie, hoe wordt dit opgelost?

    Sommige woningen hebben een oudere meterkast die een 1 fase aansluiting heeft en daardoor te weinig capaciteit heeft om de aansluiting te realiseren. Soms kan dit opgelost worden, maar dit hangt af van de omstandigheden. Sungevity kijkt altijd naar de mogelijkheden en bespreekt dit met ZVH.

  • Ik was te laat met reageren om het aanbod van mei 2022, kan ik alsnog gebruik maken van dit aanbod?

    Ja, u kunt alsnog contact opnemen met Sungevity via huurdak@sungevity.nl of telefoonnummer  020 - 3090908

  • Waar hangt het vanaf hoeveel zonnepanelen geplaatst worden?

    Sungevity maakt eerst een legplan per wijk. Zo kunnen we bepalen hoe de panelen worden geplaatst en hoeveel ruimte er aanwezig is. Het is ook afhankelijk van de grootte van het dak en de stand van de woning. In de meeste gevallen worden er 6 panelen geplaatst.

  • Wat wordt mijn besparing als ik voor zonnepanelen kies?

    Sungevity probeert altijd eerst een globale berekening te maken gebaseerd op de locatie van uw woning. Zij hebben geen inzicht in uw stroomverbruik. Dat is privé. Zij berekenen de jaarlijkse opbrengst van de zonnepanelen per dak. De daadwerkelijk besparing hangt af van het stroomverbruik en stroomtarief van de huurder. 

  • Er zijn maar 4 zonnepanelen op mijn dak geplaatst, maar ik heb een groot gezin, kan ik extra zonnepanelen erbij huren?

    Dit hangt van een aantal zaken af. Soms is het technisch niet mogelijk om extra panelen te plaatsen, denk aan bijvoorbeeld dakramen en/of schoorstenen die aanwezig zijn of de geschiktheid van uw meterkast. Daarom zal Sungevity dit altijd eerst bespreken met ZVH.  

  • Moeten de zonnepanelen ook schoongemaakt worden?

    De zonnepanelen zijn voorzien van een vuilafstotende coating. Dit zorgt ervoor dat er relatief weinig onderhoud gepleegd hoeft te worden aan de zonnepanelen. Regenwater spoelt, in bijna alle gevallen, de panelen schoon. Wanneer de opbrengst van uw zonnepanelen vermindert, kan dit te maken hebben met vuil op de panelen. Via Sungevity kunnen we onderzoeken wat er precies aan de hand is. Soms betekent dit dat de panelen schoongemaakt moeten worden. Dit verzorgt ZVH.

  • Hoelang duurt het plaatsen en installeren van de zonnepanelen?

    Dit is afhankelijk van de grootte van het systeem, de hoeveelheid panelen en het type woning. In de meeste gevallen duurt een installatie 3 tot 5 uur.

  • Als ik zonnepanelen heb, kan ik dan ook elektrisch koken?

    Nee dit gaat niet automatisch. Wanneer u elektrisch wilt gaan koken, zult u zelf een aantal stappen moeten ondernemen. Eerst dient u bij ons een aanvraag in (ZAV) om toestemming te krijgen van ZVH voor het realiseren van een elektrisch kookaansluiting. Dit kan via het formulier 'zelf klussen" op deze website.

    Als u toestemming van ons krijgt, dan moet de aansluiting door een erkend elektricien uitgevoerd worden. Daarnaast adviseren wij u dringend om een elektrisch kookplaat aan te schaffen die niet meer dan 3.680 Watt, (3,7 kW) vermogen heeft. Zo voorkomt u dat er meer stroom wordt verbruikt dan er geleverd kan worden. Voor uitbreiding naar een 3- fasenaansluiting in de meterkast dient u zelf contact op te nemen met Liander.

  • Hoe zijn de zonnepanelen verzekerd en moet ik dit melden bij mijn eigen verzekering?

    Zonnepanelen blijven eigendom van ZVH. Schade aan de zonnepanelen zijn verzekerd door ZVH.

  • Moet ik mij ook nog aanmelden bij de energieleverancier?

    De aanmelding bij de energieleverancier wordt door Sungevity verzorgd na de installatie. De bewoner ontvangt 3 weken na de aanmelding hier een bevestiging van.

  • Wordt de teruglevering aan het net binnenkort afgeschaft?

    De stroom die u niet gebruikt, levert u terug aan het energienetwerk. De stroom die u in de avonduren en in de (donkere) winterperiode extra verbruikt, wordt automatisch verrekend met de niet gebruikte stroom die u eerder aan het energienet hebt geleverd. U streept het overschot en het tekort als het ware tegen elkaar weg. U betaalt alleen wat u extra verbruikt. Op uw energierekening heet dit salderen.

    De regering wil het salderen vanaf 2025 afbouwen. Per jaar wordt het deel stroom wat gesaldeerd mag worden, afgebouwd tot 0% in 2031. Dit heeft geen effect op de stroom die u zelf verbruikt. U kunt uw zelf opgewekte stroom daarom beter zoveel mogelijk opmaken. Hoe meer stroom u overdag, als de zonnepanelen werken gebruikt, hoe meer u bespaart. Houd daar rekening mee door bijvoorbeeld overdag de wasmachine aan te zetten.

  • Bij wie moet een defect gemeld worden?

    Een defect aan de zonnepanelen kan gemeld worden aan Sungevity: service@sungevity.nl 020-3090929. Ook kunt u via www.sungevity.nl een melding maken.

    Sungevity monitort daarnaast het systeem en ziet wanneer het systeem offline staat. In dat geval wordt er contact met de bewoner opgenomen en wordt er als het nodig is, een serviceklus ingepland om het systeem weer werkend te krijgen.

  • Ik heb nog geen slimme meter moet mijn oude meter nu vervangen worden en wie doet dit?

    Voor werking van de zonnepanelen is een slimme meter niet noodzakelijk maar we raden dit wel aan. De netbeheerder neemt contact met u op om de meter kosteloos te vervangen voor een slimme meter. Het is niet verplicht maar wij adviseren u om dit wel te laten doen. Het geeft u een beter inzicht in uw energieverbruik.

  • Ik verbruik weinig stroom, zijn zonnepanelen nog wel voordelig voor mij?

    Uw besparing is afhankelijk van de grootte van uw dak, de ligging ten opzichte van de zon en uw stroomverbruik en stroomtarief. Ook met een laag stroomverbruik zijn zonnepanelen vaak voordelig. Twijfelt u of u met zonnepanelen gaat besparen? Sungevity maakt dan een persoonlijke berekening.

  • Zijn de zonnepanelen brand- en bliksem veilig?

    De kans op blikseminslag op woningen is heel klein en een zonnesysteem vergroot die kans niet. Ook brand door zonnepanelen komt zelden voor. Brand door zonnepanelen is voornamelijk voorgevallen bij in-dak-installaties. In-dak-installaties hebben een verhoogd risico op onvoldoende ventilatie. Wij installeren géén in-dak installaties. De panelen worden op een raster boven de dakpannen geïnstalleerd zodat er voldoende ventilatie is. Zowel het materiaal als de installateurs zijn gecertificeerd om het systeem zo veilig mogelijk in de woning te installeren.

  • Hoe kan ik zien wat mijn stroomverbruik is?

    Uw stroomverbruik wordt bijgehouden door de energieleverancier. De opwek van de zonnepanelen kunt u bijhouden in het monitoringsportaal my.sungevity.nl. Dit is een website waar u per dag, maand of jaar kan inzien hoeveel stroom de panelen opwekken. Ook op het scherm van de omvormer kan de opwek worden bijgehouden.

  • Moet je over internet beschikken om de werking van de zonnepanelen bij te houden?

    Voor het bijhouden van de opwek van de zonnepanelen is internet wel handig. Via my.sungevity.nl kunt u dit bijhouden. Ook op het scherm van de omvormer kan de opwek worden bijgehouden. De werking wordt bijgehouden door Sungevity. Sungevity ontvangt een melding als de panelen offline staan en stuurt, wanneer nodig, een servicemonteur naar de woning om het systeem weer online te krijgen.

     

Terug naar overzicht
Zonnepanelen gortershof.jpg