Wanneer één van de radiatoren aan de bovenkant koud aanvoelt, zit er waarschijnlijk te veel lucht in. Vaak merkt u het ook als u borrelende geluiden in het systeem hoort. U kunt dit verhelpen door de radiator te ontluchten. Hoe u de radiator ontlucht, leest u bij veelgestelde vragen onder aan deze pagina.
Wanneer de druk op de CV-ketel te laag is, moet u de installatie bijvullen met water. U kunt aan het metertje op de CV-ketel of op een radiator zien of de druk goed is. De wijzer van dit metertje moet zich tussen 1,5 en 2 atmosfeer bevinden.
Als u een Nefit Smartline ketel hebt, kunt u de druk digitaal aflezen. Open het klepje op de ketel, druk op het sleuteltje. In het scherm verschijnt een ‘P’. Het getal daarachter geeft de druk aan. Ook dit getal moet zich tussen 1,5 en 2 atmosfeer bevinden. Hoe u de CV bijvult, leest u bij veelgestelde vragen onder aan deze pagina.
Om bevriezing te voorkomen is het raadzaam om kranen en leidingen (denk vooral ook aan de hoofdkraan!) in onverwarmde ruimten te isoleren met leidingisolatiemateriaal. Buitenkranen moeten vóór de eerste nachtvorst wel even worden afgetapt.
Mochten de leidingen toch bevriezen dan zijn de kosten om dit te verhelpen voor rekening van de huurder.
Als er via het overlooppijpje constant water in het toilet druppelt, betekent dit dat de vlotterarm niet voldoende omhoog komt. Maakt u eerst de vlotter en de binnenzijde schoon. Helpt dit niet, dan kunt u deze verstellen door de vlotter in de richting van de kraan te verschuiven of u kunt de arm voorzichtig een beetje verbuigen. Blijft de kraan hierna toch nog doorlopen, dan is waarschijnlijk het kraanleertje kapot.
Stap 1: CV uitzetten
Voordat u gaat bijvullen met water, moet u de CV-installatie uitzetten. Dit doet u door de stekker uit het stopcontact te halen. Begin pas met bijvullen als de temperatuur in de ketel lager is dan 40°C.
Stap 2: vulslang vollopen en aansluiten
Sluit de vulslang aan op de waterkraan en laat hem langzaam vollopen met water. Door de vulslang eerst vol te laten lopen, voorkomt u dat er teveel lucht in de CV-installatie komt. Zodra er water uit het uiteinde van de vulslang komt, sluit u hem af. Zet de waterkraan even uit. De vulkraan bevindt zich altijd nabij het metertje.
Stap 3: vullen
Zet de vulslang op de vulkraan van de CV-installatie. Draai eerst de waterkraan open en daarna meteen de vulkraan. Zorg er wel voor dat u de ketel geleidelijk vult, anders kan het gebeuren dat de meter niet de juiste stand aanwijst. Open alle radiatorkranen binnen het de CV-installatie.
Stap 4: afsluiten vulkraan en waterkraan
Zodra de druk in de installatie weer op peil is (tussen 1,5 en 2 atmosfeer), sluit u de vulkraan en de waterkraan.
Stap 5: ontkoppelen vulslang
Koppel na het bijvullen altijd de vulslang los. Doet u dat niet en de waterkraan staat nog aan, dan kan hij losschieten met als gevolg; een groot waterballet. Ook kan uw vulslang poreus zijn en dan kan hij klappen.
Stap 6: aanzetten CV
Zet de CV-installatie weer aan door de stekker in het stopcontact te steken.
Of zie dit instructiefilmpje op youtube.
Stap 1: thermostaat op laagste stand zetten
De circulatiepomp mag niet ingeschakeld zijn op het moment dat u aan het ontluchten bent. Zet daarom de thermostaat op de laagste stand, waardoor de pomp wordt uitgeschakeld. Bij oudere ketels draait de pomp altijd en moet u dus de stekker uit het stopcontact halen.
Stap 2: waterdruk controleren
Kijk of de waterdruk in de installatie voldoende is. De wijzer op de metertje op de CV-ketel of radiator tussen 1,5 en 2 atmosfeer staan. Is de druk lager, dan moet u eerst de installatie bijvullen met water.
Stap 3: ontluchten
Open het ventiel op de radiator met het CV-sleuteltje. U hoeft dit sleuteltje maar een halve slag te draaien. Zorg dat u een doekje bij de hand heeft voor het water dat uit de radiator komt. U hoort een sissend geluid; de lucht ontsnapt uit de radiator. Wanneer er water uit het ontluchtingsventiel komt, is het klaar. Draai dan het ontluchtingsventiel weer dicht. Het kan zijn dat er geen lucht uit het ventiel komt. In dat geval is de radiator goed gevuld of de radiator hangt niet goed schuin, dan moet de ophanging bijgesteld worden. Als dit het geval is, dan meldt u een reparatieverzoek.
Stap 4: klaar
Steek de stekker weer in het stopcontact of schakel de circulatiepomp weer in. U kunt de thermostaat nu weer op de gewenste temperatuur zetten.
Zie ook bijvoorbeeld dit instructiefilmpje op youtube.