- 1
Ga in gesprek
Vertel uw buren waar u last van heeft. En doe dit zo snel mogelijk. Zo zorgt u ervoor dat de irritatie niet verder stijgt. Dat is niet altijd makkelijk. Maar toch: praten lost veel op. In de veelgestelde vragen hieronder vindt u tips hoe u dit gesprek kan voeren.
- 2
Vraag BeterBuren om hulp
Als dit niet helpt, kunt u terecht bij de vrijwilligers van BeterBuren. Zij helpen mensen om zelf burenruzies en conflicten op te lossen. Ze zijn hier speciaal over opgeleid. Ze horen beide partijen aan en proberen tot een oplossing te komen die voor iedereen werkt
Contactgegevens kantoor BeterBuren: Vlielandstraat 2, 1506 ZK Zaandam. Tel: 085- 90 22 810 keuze 2 of via e-mail zaanstreek@beterburen.nl. Via www.beterburen.nl kan online een aanmelding worden gedaan.
- 3
Melden bij ZVH
Helpt een gesprek met uw buren niet? En kan buurtbemiddeling het ook niet oplossen? Dan kunt u de burenoverlast bij ons melden.
Het is belangrijk dat u zo duidelijk mogelijk uitlegt:om wat voor soort overlast het gaat;
hoe vaak het gebeurt en hoe lang het duurt;
wat u zelf heeft gedaan om het op te lossen.
Anonieme meldingen worden niet door ons in behandeling genomen. ZVH respecteert uw eventuele verzoek anoniem te blijven bij de veroorzaker van de overlast.
- 4
Wij gaan voor u aan de slag
ZVH beoordeelt of uw melding in behandeling wordt genomen en of wij kunnen helpen. Wij nemen contact met u op om het vervolg te bespreken. Samen met u en uw buren proberen we de overlast op te lossen. Als het nodig is, werken wij samen met andere partijen, bijvoorbeeld de politie, de gemeente en hulpverlening.
Overlast melden
Is de overlast niet met buurtbemiddeling opgelost dan kunt u het bij ZVH melden. Wij beoordelen dan of uw melding in behandeling wordt genomen en of wij kunnen helpen.
Acute en/of ernstige overlast
Bij acute en/of ernstige vormen van overlast (bijvoorbeeld bij bedreiging) adviseren wij u rechtstreeks de politie in te schakelen via het alarmnummer 112. Als er geen spoedeisende hulp vereist is belt u met 0900 8844.