Van inschrijving tot wonen

  1. U schrijft u in bij DAK WoningNet. Zorg ervoor dat alle gegevens in uw inschrijving juist zijn. Dat geldt zeker voor uw inkomen. Uw inkomen bepaalt voor welke woningen u in aanmerking komt en of u voorrang krijgt op woningzoekenden met een hoger inkomen. Uw inkomensdocumenten moeten toegevoegd worden aan uw inschrijfgegevens in WoningNet.
  2. U reageert op het aanbod op de website van DAK WoningNet.
  3. U start met de gevraagde papieren in huis te halen. Het betreft de volgende documenten.
  4. Door in te loggen (login op Mijn DAK), kunt u terugvinden op welke positie u bent geëindigd. Op moment dat de advertentie nog openstaat is deze positie onder voorbehoud. Na het sluiten van de advertentie kunt u zien op welke positie u definitief geëindigd bent. De eerste vijftien kandidaten met de langste inschrijftijd krijgen een uitnodiging om de woning te bezichtigen samen met de verhuurmakelaar van ZVH en een aantal andere kandidaten. Bij een loting woning worden vaak alleen de eerste 5 kandidaten uitgenodigd.
  5. Na de sluiting van de reactietermijn worden de reacties gesorteerd en wordt een bezichtiging gepland. Als u één van de kandidaten bent dan krijgt u een mail van DAK WoningNet met de uitnodiging voor de bezichtiging. U maakt tijdens de bezichtiging kennis met de verhuurmakelaar van ZVH die de verhuring van de betreffende woning tot en met de overdracht begeleidt. U kunt tijdens de bezichtiging informeren naar eventuele overname van spullen van de oude huurder. Hieronder vindt u meer informatie over overname.
  6. Na de bezichtiging geeft u in Mijn DAK aan of u de woning wel of niet accepteert. Doe dit vóór de genoemde datum. Indien u niet tijdig reageert dan wordt dit als weigering verwerkt.
  7. Als u eerste kandidaat bent geworden ontvangt u van ZVH een mail waarin nogmaals vermeld wordt welke documenten wij van u nodig hebben. Denk eraan om deze binnen de gestelde termijn bij ZVH in te leveren. U kunt de documenten inscannen in kleur en naar ons mailen in PDF. Foto’s worden niet geaccepteerd. Het e-mailadres is verhuur@zvh.nl. Vermeldt u in het onderwerp uw naam evenals straatnaam en huisnummer van de aangeboden woning. Als u geen computer heeft dan kunt u de kopieën binnen 2 werkdagen afgeven aan onze receptie of, als we gesloten zijn, deponeren in de brievenbus naast de ingang van ons kantoor. Als u geen interesse meer heeft in de woning, geeft u dat dan z.s.m. aan ZVH door via e-mailadres verhuur@zvh.nl.
    Hebben wij de papieren na twee werkdagen niet volledig van u ontvangen, zijn uw documenten niet compleet of hebben wij in deze periode niets van u vernomen, dan gaan wij door naar de volgende kandidaat en wordt deze woning u ook niet opnieuw aangeboden.
    Als u niet als eerste eindigt dan hoort u niets. U kunt nakijken hoe hoog u op de lijst bent geëindigd door in te loggen op Mijn DAK.
  8. Als we de documenten hebben ontvangen en gecontroleerd, sturen we u per e-mail het intakeformulier. Deze stuurt u ingevuld naar ons terug. Nadat alles goedgekeurd is en wanneer bekend is wanneer de woning klaar is, ontvangt u van ons een uitnodiging voor de verhuring van de woning. Neemt u alle originele documenten mee naar deze afspraak.
    Let op: pas na de controle van de documenten wordt duidelijk of uw gegevens goedgekeurd zijn en of wij u de woning toewijzen. Alleen bij uitzondering is er eerst een intakegesprek op ons kantoor.

  9. We mailen u het huurcontract van tevoren om digitaal te tekenen. Indien dit niet mogelijk is, dan tekent u het huurcontract tijdens de verhuring. Verder pint u de eerste verhuurnota (de eerste maand huur en de contractkosten van € 56,50) en ontvangt u de sleutels. De verhuurmakelaar loopt met u de woning door voor het opstellen van de opleverstaat. Verder worden er fotos genomen en worden de meterstanden opgenomen. Dit alles ontvangt u dezelfde dag nog digitaal in uw mailbox. Nu kunt u beginnen met het inrichten van uw nieuwe woning!

Overname

Misschien wil de bewoner die vertrekt wel spullen uit de woning verkopen bijvoorbeeld gordijnen, vloerbedekking of kasten. U mag hiernaar vragen bij de bezichtiging. Als u de woning krijgt, kunt u afspraken gaan maken met de oude huurder. ZVH is hierin geen partij. U bent niet verplicht om iets over te nemen of om geld te betalen. Wij kunnen ook voorwaarden stellen aan de overname.

Meer informatie vindt u bij 'informatie voor nieuwe huurders'.

Veelgestelde vragen
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen woning accepteren

  • Ik heb een nieuwe huurwoning geaccepteerd, moet ik me dan opnieuw inschrijven bij WoningNet?

    Als u via WoningNet een nieuwe huurwoning accepteert, moet u opnieuw ingeschreven worden bij WoningNet. Deze nieuwe inschrijving gebeurt automatisch nadat u het huurcontract heeft getekend. U bouwt vanaf dat moment weer inschrijfduur op.

  • Ik heb een woning geaccepteerd, ZVH gaat nu beoordelen of ik in aanmerking kom voor de woning. Welke gegevens zijn van belang?
    • betaling inschrijfkosten
    • inkomensgegevens
    • uittreksel Basis Registratie Personen (BRP, voorheen GBA)
    • persoonlijke gegevens van uzelf, eventuele medeaanvrager en/of kinderen
    • inschrijfduur
    • Nederlandse nationaliteit of geldige verblijfsvergunning
    • verhuurdersverklaring
  • Welke verzekeringen heb ik als huurder nodig?

    Huurt u bij ZVH, dan bent u verplicht een inboedelverzekering en WA-verzekering af te sluiten. U bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van deze verzekeringen.

    In veel gevallen wordt schade gedekt door uw WA-verzekering of uw inboedelverzekering. Lees voor meer informatie de voorwaarden van uw verzekering.